Kiállítás és workshop a Kapos ART Képző- és Iparművészeti Egyesület művészeinek részvételével.

Bath Artists’ Studio Gallery, Bath (Anglia), 2011. szeptember 4-11.

Bár a dél-angliai Bath városáról sokunknak elsősorban Thomas Gainsborough virtuóz festőisége, a György-kor palladiánus rendbe sorolódó klasszikus építészete vagy Jane Austen boldogságkereső romantikája ötlik eszébe először, a város művészeti élete éppoly pezsgő napjainkban is, mint az elmúlt évszázadokban.

A jelenkor bath-i művészeinek hozzávetőleg ötven főt számláló csoportját fogja össze a Bath Artists’ Studio, amely programjaival a város eleven művészeti fórumaként működik; Open Studios és Work in Progress projektjeikkel egyre több művészetszerető előtt nyitják meg az alkotói munkafolyamatok és műhelyek – kívülálló számára misztikusnak tűnő – világának kapuit. Ezek a műhelyek tárultak fel a Kapos ART hat alkotója – Halmos Klára, Holló Csejtei Kinga, Károly Sándor Áron, Lengyel Zsüliett, Papp Pala László és Vörös András – előtt 2011 szeptemberében.

Mivel Bath és Kaposvár 1989 óta testvérvárosi kapcsolatokat ápol, mindkét település kortárs művészeti színterének résztvevői régóta figyelemmel kísérik egymás munkáját, s ezt a kölcsönös érdeklődést kiállítások és szakmai eszmecserék fémjelezték az elmúlt években. A Kapos ART Képző- és Iparművészeti Egyesület először 2007-ben kapott meghívást Bath-ba egy szakmai találkozóra, ahol a helyi művészekkel közösen mutatkoztak be a Bath Society of Artists tárlatán a város központi galériájában, a Victoria Art Gallery-ben. A Kapos ART 2009 júliusában viszonozta a meghívást, s a Bath-ból érkezett művészek a Kaposvári Egyetem Művészeti Karának K.B Galériájában mutattak be válogatást műveikből a kaposvári kiállítókkal együtt.

A Bath Artists’ Studio meghívására 2011 őszén a nemzetközi együttműködés újabb állomásához érkezett el a Kapos ART. A szeptemberi tanulmányút során a kaposvári egyesület hat tagjának válogatott munkáiból nyílt kiállítás a Bath Artists’ Studio galériájában, a megnyitón a város polgármestere, Bryan Chalker köszöntötte a megjelenteket.

A kiállítás anyagában a Kapos ART-tagok sokszínű alkotói attitűdjének szűk keresztmetszetét nyújtották a festmények és különböző, vegyes technikával készült alkotások, melyek a kortárs magyar művészet absztrakt és figuratív festészeti tendenciáiból, valamint a tradicionális és új médiumokkal való kísérletezés egyéni megoldásaiból mutattak be egy-egy szeletet. Ez utóbbi jellemzi Halmos Klára e tárlaton bemutatott műveit, amelyek a hagyományos rézkarc technikán alapulnak, de annak digitálisan továbbdolgozott szín- és formajátékain az organikus-geometrikus alakzatok ősi lenyomatokat idéző motívumokká rendeződnek. Az archaikus fotográfiai eljárások és a digitális manipuláció ötvözési lehetőségeit kutató Károly Sándor Áron munkái első látásra nyugodt, esztétikus látképek, s képeinek áldokumentum-jellege a sorozat némely darabján csak alaposabb szemlélődés után sejlik fel. A festői panorámába hol egy vízből előbukkanó tengeralattjáró, hol az égen alakzatba rendeződött harci repülőgépek sora ékelődik, mely elemek a látvány harmóniáját nem bontják meg, de tartalmukat teljességgel felülírják. Papp Pala László triptichonja is csak végeredményében festmény. Sorozatának alapját digitálisan átformált személyes fotográfiák, önarcképek adják, melyek a street art stenciljeinek fekete sziluettjeit idézik, de az alakok elmosódó kontúrjai emlékképekként csorognak alá a semleges hátterek előtt. Holló Csejtei Kinga festményei a graffitik eleven színvilágát, erős kontúrjait emelik át a festészet világába, képeibe szavakat ír, firkál, maszatol, s e képalakító elemek spontán, friss dinamikát kölcsönöznek alkotásainak. Lengyel Zsüliett festményei egyfajta víziók, intenzív színhatásokban tobzódó szürrealisztikus tájak benyomását keltik, ahol minden képlékeny, egymásba folyó, nem evilági, a játékosság és a groteszk terrénumába kalauzolnak. Vörös András képein zaklatott, expresszív festékszólamok futnak végig, robbanó vonalai mélyről feltörő emóciók keretbe fogott intenzív gesztusai, melyek drámai monumentumokká szilárdulnak vásznain. E bemutatkozó tárlat változatos merítésű anyaga inspirálta azt a workshopot, amelyet a bath-i művészeti iskolák, a Hayesfield Girls School és a City of Bath College tanulói számára Rob Daru tartott Károly Sándor Áron közreműködésével: a diákok a magyar művészek munkáinak kompozíciós elemeire, formajegyeire, gondolati tartalmaira reflektáltak rajzaikon.

A látogatás során a kaposvári művészek betekintést nyerhettek a helyi művészcsoport műhelyeibe, a BAS vezetője, Brian Elwell pedig az angol művészeti piac és marketingmenedzsment működési mechanizmusával ismertette meg a magyar alkotókat. A Kapos ART az egyesület dokumentációs anyagaiból készített filmösszeállítással mutatkozott be, amely a művészcsoport szakmai életútjának elmúlt 20 évéből nyújtott ízelítőt.

Ahogy számomra az egyéni beszámolókból kiderült, a magyar művészek szakmai tapasztalatokban, kapcsolatépítésben és vizuális ingerekben gazdag pár napot töltöttek Bath festői városában. S hogy ez a látogatás nemcsak a Kapos ART tagjai számára volt élmény, elég beleolvasnunk a Bath Kaposvar Twining Association honlapjának beszámolójába: „Felpezsdítő volt régi barátságokat felújítani és még több olyan művésszel megismerkedni, akik még sosem jártak Bath-ban ezelőtt. Ahogy az várható volt, újra bevezettek minket a kortárs magyar művészet vibráló világába…”

A kiállítás fotódokumentációja, valamint a bemutatott dokumentumfilm elérhető a Kapos ART honlapján:

http://www.kaposart.hu


Beszámolók a Kapos ART bath-i látogatásáról:

http://www.bathartistsstudios.co.uk/archive-2011.html

http://bath-kaposvar.org/events-in-2011/102-kaposart-exhibition-highlights-2011.html




Szabó Zsófia